Repair Café Munstergeleen zet digitaal de deur weer open.


Het kan weer; je kapotte koffiezetter, muziekinstallatie, fiets of kleding voor nop laten maken.
Na een coronapauze van dik een jaar start het Repair Café
Munstergeleen weer voorzichtig op.
Voorlopig nog alleen digitaal, dus minder
gezellig.
Hoe dat werkt? Voorzitter Ger Scholte en ‘computerman’ Joep
Bazelmans geven uitleg.


Hoe is het Repair Café Munstergeleen ontstaan?

Voorzitter Ger Scholte: „Mijn vrouw werkt in de zorg.
Ze zag dat cliënten soms
een apparaat hadden dat kapot ging, maar geen geld hadden om dat te laten maken.
Ik heb het idee eigenlijk gekopieerd van andere initiatieven in de buurt.

In Schinveld en Oirsbeek zijn al langer repair cafés, waar mensen spullen kunnen laten maken.
Dat wilde ik ook. We zijn begin 2019 voorzichtig begonnen met een
oproep in het kerkblaadje.
Daarop kwamen de eerste keer wat schuchter de
eerste mensen kijken of het geen grap was.
Daarna is de groep bezoekers steeds
verder gegroeid.”


Hoeveel mensen zijn er betrokken bij het Repair Café?

Scholte: „Gemiddeld komen er zo’n 20 tot 25 bezoekers, één keer zelfs 43.
We
hebben tien tot vijftien reparateurs, ieder met hun eigen specialisme.
Het zijn
vaak mensen die blij zijn dat hun vakmanschap weer wordt gewaardeerd.
Het
heeft ook een sociale functie, ook voor de bezoekers.
Sommigen hoefden niks te
laten maken, maar wilden een praatje maken of kwamen weer mensen tegen die ze al lang niet gezien hadden.
Het voorziet duidelijk in een behoefte.”

En toen kwam corona...

Scholte: „Ja, ineens lag alles stil.
Mensen spreken me geregeld aan met de
vraag wanneer het weer kan.
Maar ik wil niet degene zijn die in het dorp wordt
nagewezen, en dat mensen zeggen: ‘die heeft het opengegooid, daardoor zijn mensen overleden’.
Dat risico wil ik niet nemen.”


Toch gaat het nu wel weer digitaal open. Waarom heeft dat zo lang geduurd?

Joep Bazelmans: „We hebben eerst gekeken of we op een andere manier weer konden opstarten.
Daarna besloten we toch digitaal te gaan.
Maar daarvoor
moesten we nog een website inrichten en mensen vinden die digitaal vaardig waren om dat allemaal te regelen.
Ik werk al heel lang met computers, dus ik
kon de website bouwen.
Maar voor veel van onze vrijwilligers is het toch lastig
om te gaan.”


Hoe werkt het nu?

Bazelmans: „Mensen kunnen via onze website een formulier invullen om een aanvraag voor reparatie te doen.
Dat komt bij de coördinator, die kijkt wie de
reparatie kan uitvoeren.
Als dat gelukt is kunnen de bezoeker een de vrijwilliger
ieder een evaluatie invullen, zodat we een overzicht hebben van wat er is
gebeurd en hoe het is gegaan.” Wat verwachten jullie ervan?
Bazelmans: „Dat is lastig te zeggen.
Veel van onze bezoekers zijn zestig-plus,
digitaal werken kan een drempel zijn.
Maar ik hoop dat het weer een beetje op
gang komt.
Natuurlijk mis je op deze manier wel het sociale aspect.”

Wanneer verwachten jullie weer gewoon te kunnen opstarten?
Scholte: „Dat is lastig te zeggen.
We moeten wachten tot iedereen is
gevaccineerd.
Bovendien is het gemeenschapshuis in Munstergeleen nog dicht.

Het is de vraag wanneer het weer opengaat.
Als Repair Café Munstergeleen
kunnen we natuurlijk niet buiten het dorp gaan zitten.”
Kijk voor meer informatie op de website: www.repaircafemunstergeleen.nl of de facebookpagina repair café Munstergeleen

© 2021 Wijkplatform-Munstergeleen. All Rights Reserved. Designed by Wijkplatform-Munstergeleen   |     Privacyverklaring